Vilkår og betingelser
Her finner du vilkår og betingelser ved kjøp av hurtigbåtbillett.
Avbestilling og refusjon
Du har mulighet til å kansellere alle billettkjøp de første 24 timer etter at kjøpet er gjennomført. Du kan kansellere billettene selv når du er logget inn, og pengene blir automatisk refundert til din konto.
Er billetter kjøpt et døgn før avreise, må kansellering skje senest 12 timer før avgang. Ved opprettelse av profil, kan du selv kansellere og refundere kjøpte billetter, innenfor avbestillingsfristen.
Tapte reiseutgifter må tas via egen avbestillings- eller reiseforsikring, som for eksempel ved sykdom.
Hvis vi er skyld i at båten ikke går som den skal, vil du bli dekket av vår reisegaranti.
Bestilling og oppmøte
For å være sikret plass på hurtigbåtene, er det viktig at du forhåndsbestiller din reise. Bestillinger gjennomføres digitalt for hurtigbåter i Nordland.
Bestillingen stenger 30 minutter før avgangstidpunktet for ruten. Etter dette må billetter kjøpes om bord i båtene eller hos Sentrumsterminalen, ved hurtigbåtkaien i Bodø.
Oppmøtetid på kaien anbefales til minst 20 minutter før avgangstidspunkt.
Billett
Billetter er kun gyldige på de avgangene de er bestilt for. For eventuelt avbestilling, se avsnittene om «avbestilling og refusjon».
Gyldig billett, på papir eller i digitalt format, må framvises ved ombordstigning og være tilgjengelig under reisen.
Den reisende må selv sørge for å ha tilstrekkelig batteri på telefonen eller nettbrettet om billetten skal fremvises digitalt. Sprukket eller knust skjerm som hindrer avlesing godtas ikke.
Dersom du ikke kan fremvise billett, ansees det som å reise uten gyldig billett. Ny billett kan kjøpes om bord dersom det er ledig plass.
OBS: Vær oppmerksom på at det under koronapandemien er egne regler for dette.
Reisende som reserverer billettene i bookingsystemet med Travel Pass Nordland og periodekort må kunne fremvise disse.
Ledsager
Ledsagere reiser gratis sammen med reisende som har behov for assistanse, ved å framvise gyldig ledsagerbevis.
Problemer med billett
Ved problemer med tilsending av billett, må den reisende ta kontakt for å få tilsendt ny billett.
Husk å oppgi reisedato, fra/til stoppested, navn på den reisende og e-post som ble brukt i kjøpssammenheng.
Problemer med betaling / bankkort må tas opp med den aktuelle banken/kredittkortselskapet.
Moderasjonsbevis / legitimasjon - skoleelev, student, vernepliktig og lærling
Ved kjøp av rabatterte billetter må gyldig dokumentasjon medbringes. Dette gjelder blant annet skolebev, studentbevis, lærlingebevis og tjenestebevis hvis man er vernepliktig. Rabatten gjelder for skoleelever, studenter og lærlinger til og med 29 år.
Misbruk
Ved misbruk av rabattordning eller feil billettype bøtelegges reisende i henhold til gjeldende satser.
Kontrollør har når som helst rett til å be om å få se gyldig billett og legitimasjon, og kontrolløren plikter å ilegge gebyr dersom disse dokumentene ikke kan framvises.
Billetter som misbrukes, kan inndras.
Transportvilkår
Transportvilkårene finnes om bord. Transportselskapet sier fra seg alt ansvar for tap av liv, skade på person, tap / skade på reisegods og forsinkelser som sjøloven § 431 gir rett til.
Ellers svarer transportselskapet etter sjøloven § 418-419. Søksmål kan bare reises på steder som står i sjøloven § 429.