Reisegaranti på hurtigbåt
Det er viktig for oss at du kommer deg dit du skal, når du skal. Det kan likevel oppstå forsinkelser eller annet avvik i kollektivtilbudet. Er hurtigbåten forsinket eller innstilt, kan du ha rett til refusjon. Reisegarantien gjelder for hurtigbåt i ruter i fylkeskommunal regi.
Når gjelder reisegarantien?
Hvis det oppstår forsinkelser eller kansellering vil det informeres om dette senest 30 minutter etter fastsatt avgangstid under trafikkavvik på vår nettside, og gi informasjon om alternative forbindelser der hvor det er mulig.
Hvor mye av utgiftene til alternativ transport dekkes?
Hvis vi ikke kan tilby deg en ny reiserute, vil vi dekke utlegg til drosje eller annen alternativ transport. Dette gjelder dersom du blir mer enn:
30 minutter forsinket på reiser under én time, med inntil 750 kroner.
60 minutter forsinket på reiser mellom én og tre timer, med inntil 1000 kroner.
90 minutter forsinket på reiser over tre timer, med inntil 1500 kroner.
Hvis du kjører privat bil eller båt, får du dekket turen med statens satser for kjøregodtgjørelse.
Husk at det er rutetider i henhold til rutetabell som legges til grunn for reisegarantien. Vær oppmerksom på at du bruker riktig rutetabell. Det er ofte egne rutetabeller i forbindelse med jul, påske og andre høytidsdager, samt på sommeren. Du må beregne tilstrekkelig overgangstid, i tillegg til nødvendig gangtid, dersom det ikke er korrespondanse. Reisegarantien gjelder ikke dersom det er 30 minutter eller mindre til neste avgang i henhold til rutetabell.
Når gjelder ikke reisegarantien?
Når det er 30 minutter eller mindre til neste avgang ifølge rutetabellen
Dersom det er informert om forsinkelsen eller innstilling av avgangen på nettsiden til Reis Nordland, eller annet sted før avgangstid. Dette omfatter for eksempel hendelser som store arrangementer som kan påvirke hurtigbåttrafikken.
Reisegarantien gjelder ikke dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor transportørens kontroll, slik som ekstraordinære værforhold eller naturbegivenheter, uforutsette problemer, ulykker som transportøren ikke kan lastes for, pandemi, offentlige påbud og forbud, streik og lignende. Den dekker heller ikke når det er øvrige ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, og som er til hinder for at persontransporten kan gjennomføres.
Reisegarantien omfatter ikke følgeskader av forsinkelsen, for eksempel at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller tog- eller flyavgang.
Jeg har krav på å bli dekket av garantien. Hva gjør jeg?
Det er viktig at du kontakter oss så snart som mulig etter reisen, og senest to måneder etter.
Fyll ut skjema for reisegaranti.
Ofte stilte spørsmål:
Kan jeg angre kjøpet?
Du har mulighet til å kansellere alle billettkjøp de første 24 timer etter at kjøpet er gjennomført. Du kan refundere billettene selv når du er logget inn, og pengene blir automatisk refundert til din konto.
Er billettene kjøpt et døgn før avreise, må kanselleringen skje senest 12 timer før avgang.
Jeg kan ikke reise likevel. Hva gjør jeg?
Hvis du blir forhindret fra å reise uten at det er vår skyld, som for eksempel ved sykdom, kan vi ikke refundere deg for kjøpet. Vi anbefaler deg å undersøke om din reiseforsikring kan dekke de ubrukte billettene.
Jeg er uenig i behandlingen av min søknad om refusjon. Hva gjør jeg?
Dersom du ikke er tilfreds med behandlingen av din søknad om refusjon eller reisegaranti, kan du sende inn din klage til Transportklagenemnda.
Informasjon om Transportklagenemnda
Passasjerer kan klage til Transportklagenemnda hvis man mener at det har vært brudd på sine rettigheter, jf. transportklagenemndforskriften § 1-4.
Klagen må gjelde persontransport med fartøy i rute i, til eller fra Norge. Passasjerer har klagerett etter bestemmelsene i sjøloven kapittel 15 med forskrifter (om forsinkelse).
Avtale om yting av tjenester som faller innenfor sjøfartslovgivningens virkeområde, samt andre regler og rettsprinsipper som har betydning for forholdet mellom passasjeren og tjenesteyteren.