Refusjon og reisegaranti for hurtigbåt
Hvis din reise med hurtigbåt blir forsinket eller innstilt, kan du søke om refusjon for din billett eller kostnader til alternativ transport.
Reisegarantien gir deg rettigheter dersom din avgang blir innstilt eller det oppstår forsinkelser. For mer informasjon om dine rettigheter og vilkår, se følgende side: slik fungerer reisegaranti for hurtigbåt.
Ofte stilte spørsmål:
Kan jeg angre kjøpet?
Du har mulighet til å kansellere alle billettkjøp de første 24 timer etter at kjøpet er gjennomført. Du kan refundere billettene selv når du er logget inn, og pengene blir automatisk refundert til din konto.
Er billettene kjøpt et døgn før avreise, må kanselleringen skje senest 12 timer før avgang.
Jeg kan ikke reise likevel. Hva gjør jeg?
Hvis du blir forhindret fra å reise uten at det er vår skyld, som for eksempel ved sykdom, kan vi ikke refundere deg for kjøpet. Vi anbefaler deg å undersøke om din reiseforsikring kan dekke de ubrukte billettene.
Jeg er uenig i behandlingen av min søknad om refusjon. Hva gjør jeg?
Dersom du ikke er tilfreds med behandlingen av din søknad om refusjon eller reisegaranti, kan du sende inn din klage til Transportklagenemnda.
Informasjon om Transportklagenemnda
Passasjerer kan klage til Transportklagenemnda hvis man mener at det har vært brudd på sine rettigheter, jf. transportklagenemndforskriften § 1-4.
Klagen må gjelde persontransport med fartøy i rute i, til eller fra Norge. Passasjerer har klagerett etter bestemmelsene i sjøloven kapittel 15 med forskrifter (om forsinkelse).
Avtale om yting av tjenester som faller innenfor sjøfartslovgivningens virkeområde, samt andre regler og rettsprinsipper som har betydning for forholdet mellom passasjeren og tjenesteyteren.