Nytt busstilbud i hele Bodø
I sommer blir bybussen i Bodø toppmoderne, og fornyet på mange måter.
Busstilbudet blir helelektrisk, vi får leddbusser, alle bussene får ny profil, det kommer ny operatør, og etterhvert får vi også ny app. Det er med andre ord mye å se frem til…
Bakgrunn for endringen
Utviklingen av bybuss Bodø startet i 2010, der arbeidet med Kollektivplan Bodø 2010 - 2021 ble påbegynt.
I oktober 2012 ble et helt nytt, styrket, forenklet og bedre rutetilbud lansert. Forenkling, færre ruter og hyppigere avganger gjorde det enklere og mer attraktivt for kundene å velge buss som reisemåte - og mange nye reisende valgte å reise med buss.
Antall reisende har i perioden fra 2012 nær doblet seg i forhold til perioden før 2012. I tiden med korona har vi av naturlige årsaker opplevd at mange velger å ikke reise kollektivt. I forbindelse med rullering av Kollektivplanen ble det laget en handlingsplan for styrket kollektivtilbud i Bodø fra 2020 - 2023.
Det dette arbeidet vi ser resultatet av når det nye busstilbudet lanseres 1. juli.
Helelektrisk busstilbud
Fra 1. juli 2021 tar Nordlandsbuss over busstilbudet, som det siste året har blitt styrt av Boreal.
Med seg tar Nordlandsbuss innovative busser, og busstilbudet i Bodø blir dermed helelektrisk.
Bodø er blant de første i verden med all bytrafikk basert på elektriske busser. Det er mange fordeler med dette, men den største er miljøgevinsten:
Med de nye bussene er det en CO2-utslippbesparelse tilsvarende 1032 dieselpersonbiler, i tillegg til at partikkelutslipp, altså nitrogenoksider som sot støv osv fra dieselmotorene, forsvinner.
Dessuten blir det mye mindre støy, i bysentrum og boligfelt, siden bussene er elektriske.
Nye og moderne leddbusser
Bussene er ikke bare elektrisk, men også splitter nye.
Bodø får 14 toppmoderne leddbusser - eller «trekkspillbuss» som noen kaller det, og 17 vanlige elbusser. Alle bussene får samme design, sånn at alle bussene i Bodø ser like ut. Dette gjelder også regionbussene, selv om at de ikke er elektriske.
Økt kapasitet på bussene
Leddbussene er hele 18,7 meter lange og har plass til over 122 passasjerer.
Dette gjør at passasjerkapasiteten per buss øker, og plassproblemene blir reduserte.
Tre doble dører sikrer kjappe av- og påstigninger og raske holdeplassopphold. Med flere på bussen blir det både miljøgevinster og mindre kø på veiene.
Dette er altså ikke bare viktig for miljøet, men også for de som reiser med buss og for andre i trafikken.
Bedre busstilbud for de fleste
Det nye busstilbudet er utviklet med vekt på at det skal være best tilbud der det er flest reisende, og det skal være hyppige avganger og lange åpningstider.
Når koronapandemien “ebber ut” ønsker vi alle tilbake på bussene, og er da klare med et nytt, bedre og enklere busstilbud.
Det blir flere avganger på linje 1 og 2, som er de mest brukte busslinjene i Bodø. Det betyr at man blir mindre avhengig av å planlegge dagen etter rutetabellen, siden bussen kommer så ofte som med kun 10 minutters mellomrom store deler av dagen.
På fellestrekningen for linje 1 og 2 mellom City Nord og Bodø lufthavn vil tilbudet bli «taktet» slik at det her vil kjøre en buss hvert femte minutt i begge retninger.
I skolenes sommerferie er det noe redusert busstilbud, da det er færre som “busser”.
Nye busstraseer
For å utvikle busstilbudet i Bodø, har vi gjort noen endringer på busstraseene.
Årsaken til endringene er at vi vil gi flest mulig et godt busstilbud, med hyppige avganger og kortest mulig reisetid.
Vi har flyttet bussen bort fra busstraseer der bussen kjører med lite antall påstigninger, og heller prioritert traseer der etterspørselen er stor. I tillegg endrer vi på noen av busstoppene, sånn at de er nærmere der flertallet skal av og på.
Dette er endringer som vil komme de fleste kundene til gode, og legge til rette for at flere skal reise kollektivt.
De viktigste endringene i busstraseene er følgende:
Linje 1 få litt endret trase på Mørkved ved at den skal kjøre Mørkvedveien på nedsiden av universitetet og Bodin videregående skole. Ny holdeplass på Mørkvedveien vil være etablert til skolestart.
Linje 2 skal ikke kjøre til Løpsmarka, ny endeholdeplass blir Bodø lufthavn.
Linje 3 skal ikke kjøre om Rønvikleira. Ny trasé blir gjennom Rønvikveien, ellers blir traseen omtrent som tidligere.
Linje 4 skal ikke kjøre til Bodø lufthavn, ny endeholdeplass blir Løpsmarka.
På Tverlandet blir dekningsområdet for kollektivtilbudet utvidet. Ny kjørevei mellom Høgåsen og Oddan gir økt tilgang til kollektivtilbudet for søndre del av Tverlandet. Linja vil ha endeholdeplass ved gml. Tverlandet skole
Ny app til høsten
Vi har hørt på folket.
Mange har savnet en felles app for ruteopplysning og billettkjøp, og mange har savnet muligheten til å forhåndskjøpe billett.
I sommer lanseres betaversjonen av ny app for testing. Til høsten blir appen lansert for alle. Vi gleder oss mye til en modernisering av måten vi kjøper bussbilletter på i Nordland, og håper at du blir fornøyd med den nye appen.
I tillegg kan du følge med på bussene i sanntid. Vi har installert GPS i bussene, som gjør at du kan se nøyaktig hvor mange minutter bussen er unna busstoppet du står på.
Følg oss på Facebook
Det er mye som skjer på kollektivfronten i Bodø. Ikke bare på buss, men også på hurtigbåt og ferge. Følg oss på Facebook for å holde deg oppdatert!