Viktig melding:

Råd og informasjon til deg som reiser kollektivt i korona tider

Til forside - reisnordland.no

Vilkår og betingelser - Bookingsystemet for hurtigbåter i Nordland

Vilkår og betingelser for bookingsystemet for hurtigbåtruter i Nordland
(se egne punkter for buss og ferge)

 
 

Avbestilling og refusjon:

Du har mulighet for å kansellere all booking og kjøp av billetter de første 24 timer etter kjøp er gjennomført. Er billetter kjøpt et døgn før avreise, må kansellering skje senest 12 timer før avgang. Ved opprettelse av profil i bookingsystemet kan du selv kansellere og refundere kjøpte billetter.  

 

Bestilling og oppmøte:

For å være sikret plass på hurtigbåtene, er det viktig at du forhåndsbooker din reise. 

Bestillinger gjennomføres digitalt via bookingsystemet for hurtigbåter i Nordland. Link til betalingssystemet finner du her.

Bookingen stenger 1 time før avgangstidpunktet for ruten. Etter dette må billetter kjøpes ombord i båtene eller hos Sentrumsterminalen, ved hurtigbåtkaien i Bodø. 

Oppmøtetid på kaien anbefales til minst 20 minutter før avgangstidspunkt. 

Billett:

Billetter er kun gyldige på de avgangene de er bestilt for. For eventuelt avbestilling, se avsnittene om «avbestilling og refusjon». Gyldig billett, på papir eller i digitalt format, må framvises ved ombordstigning og være tilgjengelig under reisen. Den reisende må selv sørge for å ha tilstrekkelig batteri om billetten skal fremvises digitalt.

Sprukket / knust skjerm som vanskeliggjør / hindrer avlesing godtas ikke. Dersom du ikke kan fremvise billett, ansees det som å reise uten gyldig billett. Ny billett kan kjøpes om bord dersom det er ledig plass.

Reisende som reserverer billettene i bookingsystemet med Travel Pass Nordland og periodekort må kunne fremvise disse. Les mer om våre billetter her For disse billettypene tilkommer et gebyr på kr 25,- for plassreservasjon, med uspesifisert sete. Dette for å sikre oppmøte og forhindre "no show"-reservasjoner.

 

Moderasjonsbevis / legitimasjon:

Ved kjøp av rabatterte billetter må gyldig dokumentasjon medbringes. Les mer om rabatter her.

 

Ledsager:

Ledsagere reiser gratis sammen med reisende som har behov for assistanse, ved å framvise gyldig ledsagerbevis. Les mer om ledsager her.

 

Barn som reiser alene:

Se vår informasjonsside Barn som reiser alene på reisnordland.no for utfyllende regler og avtaleskjema.

 

Problemer med billett:

Ved problemer med tilsending av billett, må den reisende ta kontakt på post.samferdsel@nfk.no for å få tilsendt ny billett. Husk å oppgi reisedato, fra/til stoppested, navn på den reisende og epost som ble brukt i kjøpssammenheng.

Problemer med betaling / bankkort må tas opp med den aktuelle banken / kredittkortselskapet.

Tips: Her kan du registrere deg som bruker i bookingsystemet. Når du er registrert bruker, blir bestillingen av billetter enklere. Der finner du også en oversikt over dine bestilte billetter.

 

Avbestilling:

Billetter kan avbestilles og refunderes innen 24 timer etter bestilling. Vi anbefaler at reisende oppretter profil og logger seg inn ved kjøp. Som reisende kan du da kansellere billettene selv. Det er ikke mulig å avbestille bookede billetter senere enn 12 timer før avgang. 

Klikk på denne teksten for å se gjeldende vilkår og betingelser.

Tapte reiseutgifter må tas via egen avbestillings- eller reiseforsikring.

 

Misbruk:

Ved misbruk av rabattordning eller feil billettype bøtelegges reisende i henhold til gjeldende satser.

Kontrollør har når som helst rett til å be om å få se gyldig billett og legitimasjon, og kontrolløren plikter å ilegge gebyr dersom disse dokumentene ikke kan framvises. Billetter som misbrukes, kan inndras. 

 

Transportvilkår:

Transportvilkårene finnes om bord. Transportselskapet sier fra seg alt ansvar for tap av liv, skade på person, tap / skade på reisegods og forsinkelser som sjøloven § 431 gir rett til. Ellers svarer transportselskapet etter sjøloven § 418-419. Søksmål kan bare reises på steder som står i sjøloven § 429.

 

Force majeure:

Ved ekstraordinære forhold, der Nordland fylkeskommune eller våre operatører/rederier ikke kan ansvarliggjøres, må de passasjerer som berøres bruke sin reiseforsikring for å løse sin sak. Dette gjelder eksempelvis kansellering av turer grunnet dårlig vær.

Nettside og CMS: Digitalt Byrå