Viktig melding:

Informasjon om koronarestriksjoner for deg som reiser kollektivt

Til forside - reisnordland.no

Visste du at vi har reisegaranti på hurtigbåt?

Det er kjipt når hurtigbåten man skulle med blir kansellert. Vi kan ikke gjøre så mye med det, men vi kan sørge for at det ikke skal koste deg noe.

Publisert: 26.02.21

Vi vil alltid gjøre vårt beste for at du skal komme fram til rett tid, men dessverre skjer det ting som gjør hurtigbåten ikke alltid går som det skal. 

Fra januar i år ble det innført reisegaranti på hurtigbåt, som betyr at vi hjelper med ny reiserute, eller at vi refunderer deg for billetten du ikke fikk brukt.

Når gjelder reisegarantien?

Ved innstilt avgang, eller ved en forsinkelse med mer enn 90 minutter, skal du enten få:

  • Refusjon av betalt billett
     
  • Ny reiserute, til samme pris
     
  • Informasjon om ny reiserute innen 30 minutter - hvis du ikke får dette, kan du i stedet velge alternativ transport og få dekket utgiftene.

Hvor mye av utgiftene til alternativ transport dekkes?

Hvis vi ikke kan tilby deg en ny reiserute, som gjør at du kommer fram tidsnok dit du skal, vil vi dekke utlegg til drosje eller annen alternativ transport. Dette gjelder dersom du blir mer enn:

  • 30 minutter forsinket på reiser under én time, med inntil 750 kroner
     
  • 60 minutter forsinket på reiser mellom én og tre timer, med inntil 1000 kroner
     
  • 90 minutter forsinket på reiser over tre timer, med inntil 1500 kroner

Hvis du kjører privat bil eller båt, får du dekket turen med statens satser for kjøregodtgjørelse.

Hva dekker reisegarantien ikke?

Reisegarantien dekker kun selve reisen, og hvis kanselleringen ikke ble varslet om god tid i forveien.

  • Garantien dekker ikke følgeskader av forsinkelsen. Dette kan være hvis du ikke rekker en tannlegetime, flyavgang eller en forretningsavtale.
     
  • Man får ikke dekket alternativ transport hvis det er opplyst om forsinkelsen eller innstillingen på våre nettsider før avangstid. Dette omfatter for eksempel hendelser som store arrangementer som kan påvirke hurtigbåttrafikken.
     
  • Ekstraordinære omstendigheter, som ikke kunne vært unngått og som er til hinder for at persontransporten ikke kan gjennomføres.
    Eksempler på dette er:

          •  Landsomfattende streik

          •  Offentlig påbud og forbud

          •  Pandemi

          •  Ulykker som transportøren ikke kan lastes for

Jeg har krav på å bli dekket av garantien. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss på e-post, og fortell når og hvor du skulle reise.

Husk å legg ved følgende:

  • Referansenummer på billetten, eller e-posten du bestilte dem fra
     
  • Fullt navn, kontonummer og adresse
     
  • Et bilde av kvitteringen, hvis du har lagt ut for alternativ transport

Vi vil besvare din henvendelse så raskt som mulig.

Frist for innsendelse av krav:

Det er viktig at du kontakter oss så snart som mulig etter reisen, og senest to måneder etter.

Hvis du har spørsmål, må du gjerne ta kontakt med oss på føgende kanaler:

Nettside og CMS: Digitalt Byrå